Ofte kan det oppstå ulike interesser eller formål mellom ulike interessegrupper i en bedrift, og dette kaller vi for en interessekonflikt. Det kan være konflikter innad i bedriften( personal konflikter), og uenigheter mellom bedrift og fagforbund ved lønnsforhandlinger og nedbemanning. En viktig interessekonflikt er uenighet om oljeressurser mellom bedriften og miljøet. Konflikter ved leveringsbetingelser (pris, leveringstid etc.) vil oppstå mellom bedriften, kunder og leverandører. I dag er det også et stort fokus på etiske interessekonflikter mellom bedrift, ansatt, kunder og leverandører som f. eks gaver. I Norge er vi svært restriktive, mens internasjonalt er "smågaver" mer vanlig. I mange andre land er dette en mer høflig gest, mens vi er svært forsiktige pågrunn av "smøring".
For å unngå en interessekonflikt er det viktig at bedriften handler slik at den i størst mulig grad oppfyller de behov som samtlige interessenter har, både når det gjelder lang og kort sikt. For noen få år tilbake havnet Aibel i en betydelig interessekonflikt med de ansatte. Bedriften bestemte seg for å flytte hovedkontoret som de hadde i Oslo til Haugesund. Dette førte til at flere av de ansatte måtte pendle/flytte om de ønsket å fortsette i jobben, men dette ble løst ved gode lønnsbetingelser for ansatte som valgte å fortsette. For de som valgte å slutte ble det gitt gode sluttpakker.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar